25 jul 2011

Tancat per vacances

Tancat per vacances


Les vacances d'estiu, desitjades durant els onze mesos precedents és converteix en un parèntesi en la vida quotidina de l'èsser humà. El rigor de les calors barrejat amb el desig de frenar l'activitat, és sens dubte una de les motivacions. Però si aquestes motivacions afegim el descans, l'esbarjo, l'oci... es fa sens dubte més desitjables.

Tant als que podeu fer vacances com els que no, desitjar-vos un bon estiu amb l'anhel de trobar-nos amb forces pel nou curs de l'ICMGP al setembre.

Podeu durant aquest temps contactar mitjançant: icmgp@icmgp.net

Paleontologia urbana a Barcelona - II

Fòssils urbans. Barcelona

Al final ha caigut a les meves mans, el llibre de l'Anna Cornella "Els fòssils urbans de Barcelona". Un llibre que sincerament m'ha encuriosit bastant i veig els fòssils de la meva ciutat amb un altres ulls, tant que a l'endemà vàrem fer el bateig de la meva filla a una esglèsia de Nou Barris i vaig mirar uns esglaons i sorpresa, al meu entendre, vaig captar unes instàntànies i observo alguns equinoderms. Possiblement, els hauria d'observar millor, però com comprendreu, l'esglèsia a vessar, jo amb traje i la parentela pendent... doncs com que no era el moment més apropiat... De ben segur, tornaré.
 
Us adjunto alguns enllaços que fan referencia del llibre, entre els quals trobareu el blogspot de l'Anna Cornella. Sincerament, el llibre és una molt bona recopilació per la seva diversitat de fòssils. Un recull molt metòdic i un treball que m'ha obert els ulls per anar observant i que he anat descobrint altres espais, on trobareu fòssils, com per exemple l'ascensor que hi ha al centre comercial de la Maquinista o al terra de la entrada de la facultat de Blanquerna del carrer Císter. també recordo alguna visita a Girona i que havia vist nummulits a la seva Catedral.
 
Segurament que a la nostra vida quotidiana en trobarem... doncs vinga animar-vos a descobrir-los i el llibre de l'Anna és una bona invitació a fer-ho. Gràcies Anna pel teu encert.
 
Una mostra de fòssils a l'esglèsia de Santa Engràcia (Nou Barris). Podem observar, si no m'equivoco, equinoderms i gasteròpods.
 
Un exemple en un dels ascensors del centre comercial La Maquinista on es pot veure un grapat d'equinoderms

 

Paleontología urbana en Barcelona - I

Paleontología urbana en Barcelona - I

Calles y fachadas de Barcelona atesoran un ‘zoo’ prehistórico

Una guía recoge los fósiles más hermosos incrustados en el mobiliario urbano
La paleontóloga Anna Cornella elaboró el inventario tras recorrer 800 kilómetros
MICHELE CATANZARO
BARCELONA

Los animales que nadaban por Barcelona hace 50 millones de años, cuando la península Ibérica estaba sumergida bajo el mar, aún habitan en la ciudad. Para encontrarlos basta con darse un paseo por el metro, sentarse en un banco o arrimarse a una pared. Muchas de las piedras que revisten los edificios y las calles de la ciudad son cofres que esconden un tesoro de vetustas criaturas.

En 1998, la paleontóloga Anna Cornella se quedó sorprendida delante de una forma curiosa en la fachada de un edificio en el barrio de Horta, donde vivía. Tras un poco de reflexión, se dio cuenta de que la imagen era una sección perfecta de un rudista, un molusco que abundaba en los mares del Cretácico inferior, hace entre 150 y 100 millones de años. Tras su muerte, el cuerpo del animalito se quedó atrapado en los sedimentos marinos. Esta fue su tumba durante millones de años, tiempo durante el cual sus restos y los sedimentos se convirtieron en piedra calcárea. Hasta que algún humano, al descubrir el bloque de mineral, decidió cortarlo en placas y convertirlo en decoración para la entrada de un banco.

VIAJE EN EL TIEMPO / Otros muchos descubrimientos siguieron al primero. «Me gusta moverme a pie por la ciudad –explica Anna Cornella– y empecé a fijarme en los suelos y las paredes a la busca de otros fósiles». Bajar por el paseo de Gràcia se convirtió en un viaje en el tiempo, recuerda la paleontóloga. Tras enseñar durante unos años en la Facultat de Geologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Anna dejó la carrera académica a principios de los años 80. Pero no perdió su pasión por los fósiles. «Son objetos que hablan: por ejemplo, explican cómo era el clima hace millones de años o sugieren dónde se puede hallar petróleo», explica Cornella.

Tras los primeros descubrimientos en las paredes de la ciudad, Bernat Sanz, el marido de Anna, apasionado de la naturaleza y la fotografía, se apuntó a la aventura. Entre el 2000 y el 2002, los dos formaron un equipo que recorrió a pie y en moto 800 kilómetros por Barcelona buscando y fotografiando ejemplares prehistóricos en todos los barrios.

«Antes de que se hicieran tantas obras, las paredes del metro solían ser lo más rebosante de fósiles», recuerda Anna. «Pero también se encuentran muchos en los bancos de la avenida de la Catedral y en toda la pavimentación de la avenida de Icària». El Eixample y el Casc Antic son los barrios más pródigos en descubrimientos, debido a la abundancia de piedras calcáreas y calcarenitas, muy comunes en las edificaciones más antiguas.

Las formas más comunes en Barcelona son conchas, caracoles, numulitos –fósiles en forma de moneda– y rudistas –de un molusco en forma de cilindro con una tapa–. Sin embargo, con un poco de fortuna se pueden encontrar hasta púas de erizo de mar. «Se trata sobre todo de ejemplares de la Era Secundaria, de hace 200 millones de años en adelante», explica Cornella.

Una vez detectado el ejemplar, Anna limpiaba la superficie y hacía mediciones, y Bernat realizaba una foto. «La gente nos miraba sorprendida», explica la paleontóloga. «Tras los atentados del 11-S, un vigilante llegó a echarnos del patio de un edificio». Sin embargo, no faltaron muestras de apoyo, como los muchos comerciantes que dejaron montar una especie de plató para captar la mejor imagen de un fósil incrustado en el rellano de su tienda.

OTRO PUNTO DE VISTA / Tras esta empresa, Cornella y Sanz no lo tuvieron fácil para publicar sus resultados. Tras proponerlo sin éxito al Ayuntamiento de Barcelona y a algunas editoriales, finalmente convencieron al Col·legi Oficial de Geòlegs de Catalunya para que lo publicara. «Creemos que la guía puede ser una herramienta didáctica valiosa y estimulante para las escuelas», explica Cornella, quien añade: «Sobre todo esperamos que la gente mire a la ciudad desde otro punto de vista: cuando nos desplazamos por ella, estamos rodeados por un tesoro».

Enllaç a la notícia

3 jul 2011

Sortida de 2 dies a l'Alt Urgell

03.07.2011 - Avui diumenge ha tingut lloc la sortida programada de 2 dies a l'Alt Urgell. Ha estat una oportunitat fantàstica per a observar un jaciment del juràssic de la comarca del Pallars Jussà. El dia ens ha acompanyat en tot moment i hem pogut gaudir d'unes impressionats vistes del pre-pirineu.

Cap al mig dia ens hem trobat més de 15 companys de l'ICMGP on hem pogut xerrar de forma distesa sobre les formacions, les peculiaritats de la fauna observada, la seva tipologia... El company, Juan Manuel, la darrera incorporació de l'ICMGP, ens ha mostrat uns "gadgets cassolans" molt interessants que ell porta al damunt en les seves observacions. Ha estat durant l'aperitiu, un moment molt entretingut on hem pogut explicar les nostres experiències.

A l'hora de dinar com podeu veure, hem pogut gaudir de la cuina de la terra. Posteriorment, la sobretaula ha estat molt activa intercanviant punts de vista mentres fèiem el cafè.

Al final de la tarda i com és tipic de cada any, ens ha caigut un petit xàfec com a despedida de la jornada.

Si en voleu gaudir de les nostres activitats, us esperem a la propera sortida per tal compartir la nostra afició ! ! !

Més informació: icmgp@icmgp.net